زنگ خطر ویروس جدید کرونا شهریور 1402 | هشدار سویه EG.5

اخیرا سویه جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلای زیادی را به خود اختصاص داده است. این سویه جدید EG.5 نام دارد و بر اساس تحقیقات و برآورد مرکز پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود 17 درصد از موارد ابتلا به کووید 19 در این کشور را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر این، سویه جدید دیگری به نام XBB.1.16 در رتبه دوم قرار دارد و 16 درصد از موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد.

اما آیا دوباره شاهد همه گیری ویروس کرونا در کشور خواهیم بود؟ ویروس جدید چه علائمی دارد و آیا خطرناک است؟ دوباره محدودیت ها و زدن ماسک برمی‌گردد؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به سوالات شما درباره شیوع سویه جدید کرونا در مرداد و شهریور 1402 پاسخ دهیم.

آیا سویه جدید کرونا 1402 خطرناک‌تر است؟

بسیاری تصور می‌کنند که سویه EG.5 ویژگی‌های متفاوت و جدیدی نسبت به کرونای سابق دارد، اما باید گفت این سویه در واقع انشعابی از خانواده امیکرون است و تغییری تدریجی در ویروس را نشان می‌دهد. بنابراین آنطور که به نظر می‌رسد خطر این سویه جدید از کرونای قبلی بیشتر نیست و در همان حد است. این سویه جدید که برخی آن را سویه اریس کرونا می‌نامند در فهرست سویه‌های مورد بررسی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

پروفسور هو، متخصص میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی می‌گوید: “این دو سویه جدید در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌شده اندکی مقاوم‌تر هستند و از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند.”

سویه Eg.5 کرونا در کدام کشورها شیوع یافته؟

این سویه جدید به نام EG.5 یا کرونا اریس، اکنون در ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ژاپن، چین و بریتانیا بیشترین سرایت را دارند و گفته می‌شود در 51 کشور دنیا نیز شیوع یافته است و هر روز با سرعت بیشتری درحال پخش است. موارد ابتلا و موارد اورژانسی در بیمارستان‌های ایالات متحده و آسیا در حال افزایش است و بیشترین مبتلایان به اریس در چین ثبت شده است. متخصصان می‌گویند عوامل متعددی در پیدایش و شیوع سویه‌های جدید این ویروس نقش داشته‌اند مثل: افزایش دمای هوا، استفاده از سیستم تهویه، سفرهای تابستانی و اجتماعات بیشتر در فصل تابستان.

سویه جدید کرونا 1402 در ایران

با اینکه منابع رسمی، هنوز از شیوع این ویروس در ایران خبری منتشر نکرده‌اند، اما بسیاری از افراد درحال حاضر در ایران با علائم گوناگونی شبیه به بیماری سرماخوردگی، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. نمی‌توان به طور قطع اعلام کرد که این ویروس به ایران رسیده یا خیر، اما با توجه سوابق گذشته در این همه گیری، بعید نیست که ویروس به ایران هم برسد. پس مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جدید کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. امروز یعنی 6 شهریور 1402، 51 نفر مبتلای جدید به کرونا و متاسفانه 2 نفر فوتی در ایران داشته‌ایم.

طبق گفته یکی از مسئولان اورژانس کشور، سویه جدید کرونا قادر خواهد بود سیستم ایمنی بدن را دور بزند و علائم مشخصی دارد، مثلا فرد مبتلا نسبت به درمان مقاومت شدید دارد. روند بستری بیماران از ابتدای مرداد 1402 درحال افزایش بوده و این سویه در حال گسترش است. وی افزود، سویه جدید عفونت‌زایی بالاتری دارد و دوره نهفتگی آن کمتر است. افراد بالای 60 سال و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

علائم ویروس جدید کرونا اریس

علائم سویه جدید کرونا تفاوت چندانی با سویه‌های پیشین ندارد اما شدت برخی بیشتر یا کمتر است. علائم سویه جدید کرونا EG.5 به شرح زیر است:

سایر نشانه‌ها مانند سویه های قبلی است که به طور مفصل در مقاله‌ای جداگانه توضیح داده‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: علائم سویه جدید کرونا 1402

اولین اقدامی که پس از تجربه علائم فوق باید انجام دهید، انجام تست کرونا و مراجعه به پزشک برای اطمینان از وجود ویروس در بدن شماست. اگر تست کرونا شما مثبت شد خود را تا زمان بهبودی کامل قرنطینه کنید تا از ابتلای سایرین جلوگیری نمائید. درصورتی که ساکن تهران یا حومه هستید می‌توانید از خدمت تست کرونا در منزل آزمایشگاه کیوان بهره‌مند شوید. برای ثبت درخواست همین حالا روی تصویر زیر کلیک کنید.


آیا به تزریق مجدد واکسن نیاز است؟

دکتر اریک توپول اعلام کرد که دوز یادآور واکسن کووید- ۱۹‌ که در پاییز امسال به‌روز خواهد شد، علیه سویه XBB و دیگر سویه‌های در حال شیوع از جمله سویه ای.جی. ۵ / EG.5 مقاومت خواهد داشت. وی گفت واکسن جدید به‌ طور خاص برای افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مهم است؛ چرا که این افراد دیگر آنتی‌بادی‌های موثر مونوکلونال در مواقع تشدید دوباره کووید-۱۹ را ندارند.

شیوع همزمان کرونا و آنفولانزا

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص خطر و امکان شیوع زیر سویه جدید EG.5 هشدار داد و همچنین از احتمال همزمانی این شیوع با آنفولانزا در ابتدای پاییز خبر داد. وی اعلام کرد، احتمال بروز آنفولانزا را در فصل پاییز 1402 در پیش داریم و توصیه می‌کنیم همه افراد در گروه‌های پرخطر، دارای بیماری زمینه‌ای یا مسن نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای شهریورماه اقدام نمایند. بهتر است قبل از اینکه وارد موج آنفولانزا شویم واکسینه شده باشیم تا در پاییز و زمستان ایمن باشیم.

همچنین دکتر کریمی اعلام کرد، طبق دستورالعمل‌های قبلی، افرادی که 6 ماه از تزریق واکسن کرونایشان گذشته است، باید برای تزریق دوز یادآور اقدام نمایند. ضمناً بهتر است افراد در مکان‌های شلوغ و تجمع‌ها از ماسک استفاده نمایند.

واکسن مدرنا برای سویه جدید کرونا 1402

شرکت دارو سازی مدرنا که احتمالا نام آن به گوشتان خورده است در تاریخ 26 مرداد 1402 اعلام کرده که واکسن‌های جدید تولید شده توسط این شرکت، در برابر سویه اریس کرونا موثر خواهد بود. این واکسن‌های جدید در صورت تایید توسط سازمان‌های ناظر مربوطه، جهت تزریق وارد بازار جهانی خواهد شد. البته که سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده این سویه جدید کرونا، واکسن گریز است.

سازمان جهانی بهداشت، به کشورها توصیه کرده با توجه به شیوع این زیرسویه کرونا جدید، محدودیت‌هارا به طور کامل حذف نکنند تا تصمیم‌‌های لازم در این خصوص ابلاغ شود.



تاریخ انتشار: 22:19:46 1402/06/08
Shortcut keys: Prev=Right , Next=Left
رفتن به بالای صفحه